Междисциплинарное психолингвистическое исследование этнокультурной и гражданской идентичности студентов в азиатских регионах России
Междисциплинарное психолингвистическое исследование
этнокультурной и гражданской идентичности студентов
в азиатских регионах России
DOI: 10.17746/0295-7.2019.063-068
И.В. Шапошникова
Институт филологии СО РАН,
Новосибирский государственный университет,
г. Новосибирск, Россия
Содержательно-смысловая специфика процессов идентификации исследуется психолингвистами на моделях ассоциативно-вербальных сетей. Новейшие экспериментальные материалы регионального и общероссийского масштаба показывают сохранение социокоммуникативных установок с унаследованными от перестройки противоречиями смыслоутратности у молодых россиян, недостаточную сформированность цивилизационной идентичности на фоне этнизации социальных практик. Полученные этносоциологами на ином материале выводы дают сходный результат.
Interdisciplinary Psycholinguistic Research
of Ethnocultural and Civilizational Identity of Russian Students
in Asian Regions of Russia
I.V. Shaposhnikova
Institute of Philology, Siberian Branch,
Russian Academy of Sciences,
Novosibirsk State University,
Novosibirsk, Russia
The content-semantic manifestations of identification processes are studied by psycholinguists on the models of associative-verbal networks. The latest experimental materials from regional and all-Russian databases reveal the preservation of socio-communicative attitudes among young Russians with inherited from perestroika cognitive contradictions as markers of the deficiency of civilizational identity against the background of ethnization of social practices. Ethno-sociological findings from other empirical sources give convergent results.
Keywords: associative-verbal network, ethnization of consciousness, identity as a flexible resource of civilizational development.