Потенциал культурного наследия в формировании идентификационных стратегий регионов Российской Федерации
Потенциал культурного наследия
в формировании идентификационных стратегий
регионов Российской Федерации
DOI: 10.17746/0295-7.2019.381-383
С.В. Никифорова, Е.А. Дьячковская
Северо-Восточный федеральный университет им. М.К. Аммосова,
г. Якутск, Республика Саха, Россия
Рассмотрены идентификационные стратегии, которые используются как инструмент в ходе конструирования культурной идентичности, как направления развития региона и как политические тактики. Культурное наследие служит платформой для идентификационных стратегий. Выявлено, что формирование идентичности происходит в трех стратах культуры: в повседневности, в массовой (популярной) и традиционной формах культуры, определяя и укореняя обыденное, массовое и национальное самосознание.
Potential of Cultural Heritage in the Formation
of Identification Strategies of the Regions
in the Russian Federation
S.V. Nikiforova, E.A. Diachkovskaya
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University,
Yakutsk, Republic of Sakha, Russia
Identification strategies that are used as a tool in the construction of cultural identity, as a direction for the development of a region, and as political tactics are considered. Cultural heritage serves as a platform for identification strategies. It is revealed that the formation of identity occurs in three strata of culture: in everyday life, in the mass (popular) and traditional forms of culture, defining and rooting the ordinary, mass and national identity.
Keywords: identification, strategies, region, mass consciousness, heritage, cultural identity, values, everyday life, traditional culture, self-awareness, socio-cultural practices, national projects